ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
در همه جای دنیا برای سرویسهای دوره ای (servise costیاmaintanance fee)سوپر اسپرتها معمولا دومکان وجود دارد یا نمایندگیهای مرکزی یا تعمیر کاران خبلی معروف و مجرب.در انگلستان باب هوتون یکی ار افرادی بوده که در سرویس کردن فراری و زوندا صاحب نام است.
البته کمپانیهای سارنده این خودروها این امکان را فراهم میکنند که مالکین با یک تلفن خودرو خود را به کمپانی مادر فرستاده و همان جا سرویس دوره ای شود.مثلا در انگلستان برای فرستادن زوندا به کمپانی مادر(دربولونیای ایتالیا )حدود 1600 دلار هزینه انتقال وحدود 5200 دلار هزینه سرویسهای دوره ای میشود.که شامل کنترل چرخها -ترمز و سیستم خنک کننده و تسمه هاو..... میگردد.به طور مثال برای زوندای C12S کمپانی تاکید کرده که هر60 هزار کیلومترباید شمعهای آن تعویض شود.که فقط 2600 دلار هزینه دارد.این حودرو وقتی دست یک سرویس کار ماهر برودباید حدود1600دلار هم به عنوان دستمزد به وی پرداخت شود.البته باید هرسال هزینه بیمه خودرو را هم در نظر گرفت که مثلا برای همین مدل زوندا حدود 700 هزار رلار است.اما بهتر است سری به فراری بزنیم برای مثال سرویس سالیانه فراری انزو 2730 دلار و برای یکی از پر فروشترین مدلها یعنی F430 تعویض روغن حدود500 دلار است که تقریبا هر 8 هزار کیلومتر باید تعویض شود.
همچنین تعویض شمعها حدود 3 هزار دلار -تسمه هر 24 هزار کیلومتر حدود 4 هزا دلار ر-تعمیر کلاچ برای جعبه دنده 6 سرعته 2500 دلار و برای جعبه دنده F1 حدود6500 دلار هزینه دارد.
لامبورگینی هم تفریبا با همین محدوده قیمت هزینه در بر دارد.مثلا برای مورسیه لاگو تعویض روغن حدود2000 دلار تعویض شمعها 4 هزار دلارو کلاچ E-Gear حدود 12 هزار دلار بوده برای استفاده از یک گیر بکس جدید به دلیل پیاده سازی موتور باید حدود 50 هزار دلار هزینه شود.در خصوص R8 هم که از همین خانواده محسوب میشودهم پس از طی مسافت 25 هزار کیلومتری یک سرویس 600 دلاری لازم است .که 190 دلار آن برای روغن سینتتیک است.
اما یکی از سوپر اسپرتهای ارزان قیمت از نظر سرویسهای دوره ای پس از کوروت ZR1 که مثلا تعویض 4 حلقه لاستیک آن 2 هزار دلار هزینه دارد آستون مارتین V8 ونتیج است که هزینه تعویض روغن و تسمه هر کدام200 دلار و کلاچ 2500 دلار است .بد نیست بدانید اگر صحبت از DB9وDBSیعنی مدلهای لوکستر و قویتر شود فیمت روی 800 دلار برای تعویض روغن و 5 هزار دلار برای سرویس کلاچ 80 هزار دلار برای تعویض گیر بکس میرود.در این رده پورشه 911 توربو و مرسدس بنز SL AMG و بی ام و M3 تقریبا در یک محدوده قیمتی هستند و تعویض روغن 300 دلار و روغن 300- شمعها 900 و کلاچ 2 هزار دلار هزینه دارد.
از دیگر ایتالیهای هایی که اخیرا هم به کشورمان راه پیدا کرده و قیمتی در حدود770 میلیون تومان دارد مازراتی گرن توریسمو است که سرویس سالیانه ای شامل 1100 دلار و تعویض 4 حلقه لاستیک پیرلی حدود 1300دلار تعویظ روغن هم 200 تا300 دلار هزینه روی دست مالک میگذارد.که برای چنین خودرویی که سفارشی هم ساخته میشود چندان هم زیاد نیست .
در مورد بوگاتی ویرون افسانه ای هم 4 حلقه لاستیک میشلن پایلوت 38500 دلار است که کمپانی سفارش میکند هر 4000 کیلومتر(به دلیل فشار و سرعت بالا)یک بار تعویظ شود وبرای آزمایش Strees رینگهای ویرون که با اشعه X انجام میشود که باید 8 هزار دلار پرداخت کرد.کمپانی بوگاتی باز هم خرج روی دست مالکینش میگذارد و پیشنهاد میکند هر 16 هزار کلیلومتر باید هر 4 چرخ و لاستیکها را تعویض کرد که 50 هزار دلار هزینه دارد.البته به صورت میانگین سرویس سالیانه 21 هزار دلار خرج دارد در صورتی که این هزینه برای انزو سالیانه 2700 دلار میشود .
با این احتساب باید نتیجه گیری کرد که این ارغام برای کشورمان اگر برای خودروهایی که در ایران نمایندگی داشته مانند پورشه چیزی معادل 2 تا 3 برابر میباشد و آنهایی هم که فاقد نمایندگی بوده باید به کشورهای حاشیه که معمولا کشور دبی میباشد منتقل شوند که هزینه های سرسام آوری را برای مالکینشان در بر دارد.
در هر حال بابت کیفیت-تکنولوژی ساخت و سواری هر شخص باید هزینه خاصی را بپردازد.