(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی

(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی

دانستنیهای روغن موتور

پایه گرانوری: 

ویسکوزیته یا گرانوری مقاومت سیال در مقابل جاری شدن است.از لحاظ گرانوری روغنها به دو 

دسته تقسیم میشوند.تک درجه ای یا mono gradeوچند درجه ای یا multi grade امروزه استفاده 

از روغنهای تک درجه ای مانند30 یا 40 در متور خودرو ها توصیه نمیشود ...........

روغنهای چند رسانه ای کاربرد غالب دارندو وطابق طبقه بندیSAE بصورت زیر تعریف شده اند: 

مثال:20W50و40W10 عدد قبل از W نشان دهنده گرانوری در دمای پائین بوده وهر چه این عدد 

کمتر باشد قابلیت استفاده در دمای پائینتر را دارا خواهد بود.عدد بعد از W نشان دهنده گرانوری  

روغن در دمای بالا بوده و هر چه ابن عدد بزرگتر باشد روغن در دمای بالا چسبنده تر و سفت تر است.مهمترین وبا اهمیت ترین خاصیت روغن حضور آن از لحظه استارت تا خاموش کردن موتور 

بصورت بی وقفه است.به نحوی که با تمام قطعات متحرک و ثابت در تماس باشد 

 

مشخصات روغن: 

انسیتو مواد نفتی آمریکا API برای طبقه بندی روغنها برحسب کیفیت وفن آوری ساخت آنها کد- 

بندی خاصی ابداع کرده است حرف اول معرف نوع موتور محل مصرف(حرف C برای خودرو های دیزلی وحرفS برای خودروهای بنزینی)و حرف دوم نشان دهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود 

به این مفهوم که حرف A پائین ترین سطح کارائی را نشان میدهد.و با بالا رفتن حوف سطح کار آیی نیز افزایش میابد. مانندSG-SJ-SL-SM سطوح کا ایی بالاتر نشات از میزان افزودنیهای بیشتر 

در روغن دارند.و در تستهای آزمایشگاهی و عملکردی شرایط حاد تری را تحمل می کنند 

افزو دنی های مختلف مقاومت روغن برای شرایط سخت مانند حرارت وفشار زیاد موتور را بهنه 

میکند. روغنهای توصیه شده توسط شرکتهای سازنده دارای خواص لازم بوده ونباید به آنها هیچ افزودنی اضافه کرد. 

 نکات مهم: 

1-سیاه نشدن روغن در حین کارکرد نشانه مرغوبیت آن نیست بلکه به این معناست که روغن 

قابلیت جذب ذرات اسیدی و ناخالص را ندادد. 

 

2-از ترکیب چند روغن با یکدیگرومصرف همزمان آنها در ممتور خودداری نمائید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد