(وبلاگ تخصصی خودرو)

(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی
(وبلاگ تخصصی خودرو)

(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی

معرفی BMW مدلهای i3,i8

کمپانی BMW از دو مدل خودروی جدید خود با نامهای i3 و i8 پرده برداری کرد. این دو خودرو قبل از این با نام Mega city و Efficient dynamics شناخته می شدند. این اولین سری از خودروهای BMW است که با کدi وارد بازار می شوند. این دو خودرو در برنامه ریزی تولید BMW در سال 2013 قرار دارند که البته به نظر کارشناسان با توجه به امکانات و ظاهرشان برای سال 2013 بسیار پیشرفته به نظر می رسند.
I3 

مدل کوچکتر که برای تردد شهری طراحی گردیده و یک هاچبک سری B 5 درب به حساب می آید. I3 از نظر طراحی بسیار شبیح به مدل دیگر یعنی i8 است. مخصوصاً با توجه به دربهای شفاف و سیستم و جنس شاسی که از تکنولوژی CFRP سود میبرد. این شاسی در سال گذشته تستهای مربوطه را گذرانده و به نتایج خوبی نیز دست یافته است. شاسی این خودرو به صورت ترکیبی از آلمینیوم و فیبر کربن است که انقلابی در زمینه ایمنی ایجاد کرده است. این شاسی به قدری مستحکم است که حتی با حذف ستون B در این خودرو از مقاومت بدنه کاسته نمی شود.  

I3 در واقع دارای تفاوتهای اساسی با رقبا بوده و به نظر می رسد متعلق به زمان آینده می باشد. ستون A در این خودرو بسیار شیب تندی داشته و در قسمت عقب نیز ستون C بسیار نازک طراحی گردیده است. البته هنوز معلوم نیست که آیا این خودرو با همین ظاهر روانه بازار خواهد گردید یا خیر. 

با این حال گفته ها حاکی از آن است که دربهای جانبی و درب عقب به همراه ستون B در این خودرو بدون تغییر در نمونه تولیدی نیز باقی خواهند ماند. سیستم شاسی نیز از بخشهای اصلی این خودرو خواهد بود که با توجه به سبکی این شاسی وزن خودرو نسبت به رغبا بیش از 100 کیلو گرم سبک تر گردد. این شاسی 50 درصد شاسی فولادی وزن دارد ولی بیش از 30 درصد از شاسی فولادی قوی تر است.  

 موتور این مدل یک موتور الکتریکی است بر پایه موتور MINI.E که با بهسازی های انجام شده از نظر ابعاد کوچکتر گردیده و در عوض نیرو و گشتاور بیشتری تولید می نماید. یک موتور کوچک مزیتش آن است که میتواند با هر بار شارژ مسافت بیشتری را بپیماید.قدرت این موتور رقم قابل توجه 170 اسب بخار است و گشتاور تولیدی این موتور نیز 184 پاوند فوت است. این موتور در برآمدگی عقب خودرو جاسازی شده که به گفته مقامات BMW به دلیل حجم کم فضای زیادی از سرنشینان نمی گیرد. البته فضای صندوق بار این خودرو تنها 200 لیتر است که از تمامی رقبا کمتر است. 

باتری ارزان قیمت یون لیتیوم این خودرو که مانند مدلهای سلول سوختی مرسدس در کف خودرو جاسازی گردیده اند میتواند شعاع حرکتی معادل 120 تا 160 کیلومتر را به این خودرو بدهد. البته شارژ کامل این باتری توسط یک سوکت استاندارد 6 ساعت به طول می انجامد که البته میتوان با یک سوکت شارژ سریع در مدت 1 ساعت باطری این خودرو را 80 درصد شارژ نمود. این باطری با قیمت ارزانش میتواند تا حدی قیمت بالای شاسی را جبران نماید. 

 

این خودرو با توجه به موتور فوق العاده ای که دارد میتواند شمارا به تعجب بیندازد. این خودرو میتواند از سکون کامل ظرف مدت 7.9 ثانیه سرعتش را به 100 کیلومتر بر ساعت برساند و حد اکثر سرعت این خودرو نیز به خواطر کاهش مصرف انرژی به 150 کیلومتر بر ساعت محدود گردیده است. 

البته امکان دارد که این خودرو مجهز به یک موتور کوچک گردد که با گرداندن یک ژنراتور باطری ها را شارژ نماید تا شعاع حرکتی خودرو افزایش یابد. این سیستم که رکس نام دارد سیستمی هوشمند است که مصرف سوخت بسیار پایینی داشته و آلایندگی آن بسیار کمتر از گونه های دیگر است. 

 

I8 

 مقام مقایسه خودروی i8 قابل تصور تر از i3 است. زیرا این خودرو یک اسپرت با دینامیک مثال زدنی و 2+2 نفره است که شاسی آن از تکنولوژی CFRP استفاده می نماید و متور الکتریکی چرخهای جلو را به حرکت در می آورد در حالی که چرخهای عقب توسط یک موتور بنزینی 1.5 لیتری به حرکت در می آیند. 

 ین موتور بنزینی بر خلاف موتور مدل Vision ED که از یک موتور 1.5 لیتری توربو دیزل استفاده می نمود از یک موتور توربو بنزینی استفاده میکند. این موتور با قدرت 220 اسب بخار و گشتاور 221 پاوند فوت به همراه یک موتور الکتریکی به قدرت 129 اسب بخار و گشتاور 184 پاوند فوت میتواند به صورت سری قدرتی معادل 349 اسب بخار و گشتاور 405 پاوند فوت تولید نماید تا راننده قادر باشد این خودرو را از سکون کامل در مدت 4.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند و سرعتش را در نهایت به سرعت محدود شده 250 کیلومتر بر ساعت برساند. 
  
لبته مسافت قابل پیمایش توسط موتور الکتریکی در این خودرو تنها 20 مایل است. موتور بنزینی این خودرو در هر کیلومتر تنها 66 گرم CO2 تولید می نماید که بین خودروهای پاک دسته بندی می گردد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد