(وبلاگ تخصصی خودرو)

(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی
(وبلاگ تخصصی خودرو)

(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی

معرفی فراری FF

 

چه هست؟

یک فراری چهارنفره ی کاملاً جدید، که جایگزین فراری 612 اسکالیتی شده و اولین فراری است  که دارای سیستم چهارچرخ متحرک است. اگر این برای مخالفت و ایجاد ناراحتی در بین طرفداران فراری کافی نیست این را هم بدانید که شکل بدنه ی آن هم چیزی بین هاچبک و استیشن است!

 

در این مدل همان فریم فضایی آلمینیومی حفظ شده ، فاصله ی دو محور 40 میلیمتر طولانی تر از 612 است که کمک کرده تا فضای کابین بیشتر شود.نیروی پیشران از طریق یک موتور V12  6.3لیتری با 651 اسب بخار قدرت تامین می شود. این موتور اصلاح شده ی نوع استفاده شده در فراری 599 و انزو با تزریق مستقیم سوخت است. این موتور دارای 25درصد آلودگی کمتر نسبت به فراری 612 است. 

 

چیزی که به طور خاص در مورد FF  جالب توجه است روش انتقال قدرت به جاده است، چون برعکس سیستم های معمول این اتومبیل دارای یک دیفرانسیل مرکزی برای انتقال قدرت به چهار چرخ نیست. به جای آن در بیشتر حالات این اتومبیل یک فراری دیفرانسیل عقب معمولی است و  قدرت موتور توسط یک گیربکس 7سرعته ی دوکلاچه منتقل می شود.

تنها زمانی که در اکسل جلو نیاز به قدرت باشد نیرو از طریق یک گیربکس دوم ، که فقط دارای دو دنده ی جلو و یک دنده ی عقب است به چرخهای جلو منتقل می شود. جنبه ی جالب این سیستم این است که هیچکدام از دنده های گیربکس جلو با دنده های گیربکس عقب از نظر نسبت انتقال یکسان نیستند و ناهماهنگی سرعت چرخها از طریق دو کلاچ هرزگرد در گیربکس جلو (برای هر چرخ یک کلاچ) جبران می شود.

این کلاچها همچنین نقش دیفرانسیل جلو را در این اتومبیل بازی می کنند، نه تنها برای کنترل چسبندگی بلکه برای انتقال تورک مناسب به هر چرخ برای هندلینگ بهتر. سوال مهم اینجاست که آیا در اثر لغزش مداوم این کلاچها دچار داغی بیش از حد نمی شوند؟ جواب ظاهراً این است که در عمل نیرو تنها در دوره های زمانی بسیار کوتاه به چرخهای جلو منتقل می شود.

چگونه است؟

قبل از اینکه به سراغ عملکرد دینامیکی این ماشین برویم، متوجه شدیم که در مجموع طرح اتومبیل تا چه حد موفق است، صندوق عقب با 450 لیتر حجم، که تمامی بار و تجهیزات فیلم برداری ما را در خود جای داد و بعد از پایان تست با 3 سرنشین حدود 7 ساعت رانندگی کردیم که هیچکدام از سرنشینان عقب و یا جلو هیچ شکایتی نداشتند.   

 

ممکن است نتیجه گیری کنید که اتومبیلی با 4.9 متر طول باید هم اینچنین باشد ولی مزراتی گرنتوریسمو تنها 20 میلیمتر از این اتومبیل کوتاهتر است ولی به مقدار قابل توجهی فضای کابینش کوچکتر است.

درست مانند مدل قبل از خودش فراری 612، این ماشین هم برای طی مسیرهای طولانی هر راننده ای را خوشحال خواهد کرد: سواری خوبی دارد( با وجود اینکه بسیار چالاک است)، زمانی که لازم باشد بسیار ساکت است و یک باک 91 لیتری دارد. ولی مهمتراز هر چیزی دارای یک موتور فوق العاده است.  

  

در مقابل 599 شاید به خصوص در دنده های پایین تر آنقدرها انفجاری عمل نکند ولی از دنده ی 3 و بعد از آن بسیار قدرتمند است، و چون 80درصد تورک 683 نیوتن متریش از دور 1750 در اختیار است تا دلتان بخواهد پرکشش و قدرتمند حس می شود.

در بحث آماری، FF از حالت ایستاده تا 200 کیلومتر در ساعت را در 11 ثانیه طی میکند که دقیقاً با ادعای فراری برای 599 یکسان است، و چنین رکوردی با این وجود است که 599 دارای نسبت قدرت به وزن بهتری است، بخشی از این عملکرد مدیون گیربکس 7سرعته ی دوکلاچه ی این ماشین است و بخش دیگر آن به دلیل چسبندگی بهتر به سطح جاده. همچنین در دنیای واقعی ، در هر شرایطی غیر از آسفالت کاملاً خشک FF به طور قابل توجهی از 599 سریعتر خواهد بود.

در حالیکه از جنبه ی راحتی سیستم چهارچرخ متحرک به صورت آرام و به نوعی مخفیانه وارد عمل می شود(هرچند یک نمایشگر در جلوی سرنشین جلو قرار دارد که عملکرد سیستم را به نمایش می گذارد) ولی در سر پیچها تاثیرش بر روی رفتار ماشین قابل درک است. در پیچهای پرسرعت FF حس یک اتومبیل دیفرانسیل عقب را منتقل می کند. ولی در پیچهای کم سرعت و سرعت متوسط درست زمانیکه ماشین به سمت زیادپیچی می رود قدرت به چرخهای جلو منتقل شده و حس خواهید کرد که اتومبیل از جلو بر روی آسفالت جاده چنگ میزند. 

 

نتیجه ی استفاده از این سیستم این است که به عنوان یک اتومبیل 651 اسبی ترس بسیار کمی ایجاد میکند، و به خوبی قدرت و دینامیک بالای خود را پنهان می کند. که این برای یک اتومبیل جی تی مناسب است، و به دلیل سیستم چهارچرخ متحرکش نیازی نیست زمستان ها آن را در پارکینگ خانه بگذارید. من یک رانندگی کوتاه با این اتومبیل با تایرهای زمستانی در برف داشتم و می توانم بگویم مشکل خاصی با برف نداشت. 

 

با تمام مزایایی که سیستم چهارچرخ متحرک برای این اتومبیل به وجود آورده است ولی از جنبه ی احساسی باعث شده که ارتباطی را که من از یک فراری توقع دارم با آن نمی توان برقرار کرد. درست است که FF طراحی مبتکرانه و صدای فوق العاده ای دارد، ولی بعضی اوقات دوست دارم بیشتر در راندن و کنترل اتومبیل دخالت داشته باشم.

FF به خوبی وزن زیاد و سایز بزرگش را پنهان می کند. البته کمی طول می کشد تا به فرمان تیز آن عادت کنید فرمانی که تنها کمی کندتر از 458 است! در ابتدا مدام بیش از حد فرمان را میچرخاندم که به  مرور زمان به آن عادت کرده پیچیدن با آن تبدیل به یک حس درونی خواهد شد! FF در پیچ ها بسیار کم به طرفین خم شده و بدنه ی اتومبیل به خوبی در کنترل است، هرچند با جابجایی منتینو و انتخاب حالت فنربندی نرم احساس شیرجه زدن و جابجائی مرکز ثقل اتومبیل در پیچها محسوس تر می شود. 

تنها چیزی که تا حدودی مرا ناامید کرد گیربکس دوکلاچه ی هفت سرعته ی این اتومبیل بود که به سرعت نوع استفاده شده در مدلهای V8 فراری نبود. قدرت زیاد، تورک زیاد و تعویض دنده هایی نه چندان سریع، البته معکوس ها در دورهای پایین هم به آن نرمی که انتظار میرود نیستند.

آیا باید یکی بخرم؟

شاید جالبترین موضوع در مورد FF نبود رقیب مستقیم برای آن باشد. به خصوص وقتی قیمت 227هزار پوندیش را در نظر بگیرید. شاید نزدیکترین رقیب بنتلی کنتیننتال جی تی باشد، ولی واقعیت این است که این دو خودروهایی کاملاً متفاوند. بنتلی سنگین تر است، سیستم چهاچرخ متحرکش تمام اوقات قابل حس است و لذت رانندگی و چالاکی فراری را ندارد. FF نه تنها سریعتر است بلکه جادارتر هم هست!

وقتی همه چیز را در نظر میگیریم نمی توان این دستاورد فراری را مورد تحسین قرار نداد، به خصوص اینکه توانسته اند توانایی ها و ایمنی چهارچرخ متحرک را بدون مضراتش در این اتومبیل جمع آوری کنند.

تنها مطلبی که باید توجه ویژه به آن داشت این است که FF فراری بسیار متفاوتی از 458 و 599 است و برای هر کسی که به فکر خرید این اتومبیل افتاده دانستن این نکته ضروریست. 

 

مشخصات:

موتور: V12 6262cc

قدرت: 651 اسب بخار در دور 8000

گشتاور: 683 نیوتن متر در دور 6000

0- 96 کیلومتر: 3.7 ثانیه

حداکثر سرعت: 335 کیلومتر در ساعت

دی اکسید کربن تولیدی: 360 گرم در هر کیلومتر

قیمت: 227026 پوند


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد