(وبلاگ تخصصی خودرو)

(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی
(وبلاگ تخصصی خودرو)

(وبلاگ تخصصی خودرو)

مشخصات فنی خودرو ها-عکسهای خودرو و اطلاعاط خودروئی

آشنایی با تکنیک دونات

تکنیک زیبای دونات عملی است که با انجام دادن آن قسمت عقب ماشین حول قسمت جلوی ماشین بطور پیوسته شروع به چرخیدن می کند. اگر این تکنیک بطور صحیح انجام بگیرد رد لاستیکهای اتومبیل شما بر روی زمین به صورت دایره برجا خواهند ماند. این تکنیک زیبا فقط نمایشی بوده و کاربرد دیگری ندارد.

تکنیک دونات در اتومبیل های دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب کاملا متفاوت است. در حقیقت باید به شما بگوییم که دونات واقعی فقط با اتومبیل های بسیار پر قدرت و دیفرانسیل عقب امکان پذیر است.

بهترین دوناتهایی که ممکن است انجام شوند در بهترین حالت توسط فورد موستانگ و یا کامارو Z28 و یا ترنس ام ( هر سه هشت سیلندر) و یا لنسر  Evo یا WRX STi که برای مسلبقات تقویت شده باشند امکان پذیر هستند. اتومبیل های دیفرانسیل عقب با دیفرانسیل ضد هرزگردی مناسب تر هستند.

در هر صورت تکنیک دونات توسط اتومبیل های زیادی امکان اجرا دارد اما به یاد داشته باشید که این تکنیک مهارت زیادی می خواهد پس به تمرین بسیار زیاد نیازمند است. شما برای فراگیری این مهارت لاستیکهای زیادی را صاف خواهید کرد. پس قبل از شروع تمرین به فکر لاستیک هم باشید.

تکنیک دونات در اتومبیل های دیفرانسیل عقب:

 شروع این کار با بر هم زدن سریع تعادل قسمت عقب اتومبیل یا همان over steering آغاز میشود. دنده را در یم قرار دهید و به آرامی در مسیر یک دایره بزرگ شروع به حرکت نمایید. در ادامه دایره را کمی کوچکتر نمایید. در یک زمان کلاچ را بگیرید و ترمز دستی را بکشید زمانی که چرخهای عقب قفل شدند و عقب ماشین شروع به سر خوردن کرد گاز را تا ته فشار دهید و ترمز دستی را بخوابانید و کلاچ را هم ناگهان ول کنید. اکنون ماشین شما اگر قدرت کافی داشته باشد شروع می کند به چرخیدن به دور خود. کنترل مسیر دایره ای نیاز به تمرین دارد. با تمرین شما قادر خواهید بود که چرخ جلو سمت راننده را تقریبا ثابت نگه دارید و بقیه ماشین را دور آن بخش بچرخانید.

با گیربکس اتوماتیک شما ابتدا باید دنده را در 2 یا L قرار دهید( دنده ای که در گیربکسهای اتوماتیک مخصوص بالا رفتن از تپه و سربالایی شدید می باشد. با اینکار بیشترین تورک را در اختیار خواهید داشت ) با پای چپ خود فشار کمی بر روی پدال گاز بیاورید و بعد پدال گاز را تا نزدیک ته فشار دهید. در این حالت چرخهای عقب ماشین شما باید شروع به هرز گردی نمایند و چرخهای جلو هم ثابت هستند و اتومبیل حرکت نمی کند. اگر چرخهای عقب هرزگردی نکردند مقداری فشار پدال ترمز را کم کنید.وقتی که چرخها هرزگردی را شروع کردند فشار پدال ترمز را کم کنید تا ماشین راه بیفتد. سپس فرمان را بچرخانید و گاز را تا ته فشار داده و پا را کاملا از روی ترمز بردارید. ماشین ناگهان به سمت جلو خواهد رفت و چرخش شروع خواهد شد و عقب ماشین شروع به سر خوردن حول جلوی ماشین خواهد نمود. وقتی که چرخیدن ماشین به دور خود سرعت گرفت با فشار دادن آرام پدال ترمز سرعت ماشین را کنترل نمایید.

 

وقتی که ماشین خیلی سریع شروع به چرخیدن کرد حتی می توانید با تغییر ناگهانی جهت فرمان، جهت چرخش ماشین را نیز عوض کنید این کار به زیبایی تکنیک دونات خواهد افزود.

اگر اصلا نتوانستید دونات را شروع کنید و چرخها اصلا شروع به هرزگردی نکردند بدانید اتومبیل شما برای اینکار خیلی ضعیف است.

تکنیک دونات در اتومبیل های دیفرانسیل جلو:

این نوع دونات معکوس حتی میتواند جذاب تر از دونات با اتومبیل های دیفرانسیل عقب نیز باشد. اتومبیل هایی مانند ماکسیما یا هوندا آکورد برای اینکار مناسب هستند.

 برای شروع چرخهای جلو را در یک جهت صاف قرار دهید بعد کلاچ را فشار دهید و دنده عقب را جا بزنید گاز را تا ته فشار دهید و کلاچ را رها کرده و فرمان را بچرخانید. ماشین ابتدا از پهلو به سمت عقب شروع به لیز خوردن میکند و بعد چرخهای جلو حول محور عقب ماشین شروع به چرخیدن می کنند. حال فشار گاز را اندکی کم کنید تا دور موتور از قسمت رد لاین پایین تر بیاید و فشار زیاد به موتور اتومبیلتان نیاید. حال میتوانید با تغییر جهت فرمان جهت دونات را نیز تغییر دهید.

 لطفا توجه داشته باشید که این نوع دونات فشار جانبی زیادی به شما وارد خواهد کرد. بنابر این اگر ناراحتی گوارش یا معده دارید ممکن است حالتان بهم بخورد.

حال دونات مستقیم را با ماشین دیفرانسیل جلو تجربه می کنیم. قفل کردن چرخهای عقب بر روی سطح خیس بسیار سخت می باشد پس بهتر است این کار را بر روی سطوح خیس انجام دهید.

برای اینکار چرخهای جلو را کاملا به یک طرف بچرخانید و دنده را در گیربکسهای دستی در یک و در گیربکسهای اتوماتیک در دنده مخصوص سربالایی تند قرار دهید. گاز را تا ته فشار دهید و کلاچ را رها کنید. اتومبیل به شدت شروع به چرخش خواهد نمود. وقتی ماشین شروع به چرخیدن کرد ترمز دستی را بطور ناگهانی بالا بکشید تا چرخهای عقب هم شروع به چرخش حول محور جلوی ماشین بکنند. حالا باید یک دستتان روی فرمان باشد و دست دیگر روی ترمز دستی. و دائما ترمز دستی را بالا بکشید و آزاد کنید تا چرخهای عقب در حال سر خوردن حول محور جلو باقی بمانند. اگر سطح به اندازه کافی لغزنده باشد میتوانید ترمز دستی را کاملا بالا نگه داشته و دونات را ادامه دهید. همچنین میتوانید دو صفحه پلاستیکی یا چوبی زیر چرخهای عقب قرار داده و ترمز دستی را بالا کشیده و بعد دونات را آغاز کنید.

اگر تکنیک دونات را به طور صحیح انجام دهید دایره های کاملی از رد لاستیک شما بر روی زمین باید باقی بماند.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد